Din telefon ringer. Du kender ikke nummeret, men tager den alligevel, og du får én i røret, der fortæller dig, at du har virus på din computer. Men er det et fupopkald?
Hos My-Data oplever vi ofte, at kunderne er nervøse for at tale med os, fordi de har hørt om svindlere, der snyder folk over telefonen. Og det er med god grund; det sker oftere og oftere, at kriminelle forsøger at lokke personlige oplysninger ud af dig over en telefonsamtale.
Det gør vi ALDRIG hos My-Data.
Vores opgave er vitterligt at hjælpe dig med din computer via telefon og fjernsupport. Med denne artikel ønsker vi at gøre det lettere for dig at spotte svindlerne og samtidig mane enhver tvivl om My-Data til jorden.
Hvad er et fupopkald?
Et fupopkald – eller såkaldt spoofing – er en metode, hvor kriminelle ringer fra et ukendt telefonnummer, der langt hen ad vejen ligner et dansk nummer.
Typisk vil svindlerne udgive sig for at være fra Microsoft eller Apple og forklare dig, at din computer har fået en virus, og at de kan hjælpe dig med at sikre den. I virkeligheden guider de dig til at give dem adgang til din computer, så de kan hacke dine personlige oplysninger.
Alternativt kan svindelnummeret handle om at få dig til at ringe tilbage til telefonnummeret, der i virkeligheden er et betalingsnummer, som trækker store beløb via din telefonregning.
Sådan spotter du en svindler
Det kan være svært at genkende svindlerne, fordi de bliver bedre og bedre til at skjule sig bag den danske områdekode og numre, der ligner danske telefonnumre.
Svarer du på et ukendt nummer, skal du være opmærksom på følgende:
- Taler personen engelsk?
- Forsøger personen at få personlige oplysninger ud af dig?
- Påstår personen, at du har en virus på din computer uden at have en chance for at vide det?
Ovenstående kan være en indikation på, at det er en svindler, du har i røret, men hvis du alligevel er i tvivl, kan du tjekke virksomheden ved at:
- bede konsulenten sende dig en email. Er adressen dansk, og får du svar på et grundlæggende godt dansk?
- kigge på virksomhedens hjemmeside. Er den troværdig, virker samtlige links og er teksterne skrevet på korrekt dansk?
- tjekke virksomheden på Trustpilot, hvor forbrugere kan anmelde en oplevelse hos en given virksomhed.
- kigge efter e-mærket på virksomhedens hjemmeside. Klik ALTID på logoet – er netbutikken godkendt, bliver du sendt videre til en certifikatside, der bekræfter det.
- bruge din sunde fornuft. Lyder et tilbud for godt til at være sandt, så det sandsynligvis netop det.
Finder du ud af, at du har haft svindlere i røret, kan du blokere nummeret og eventuelt anmelde det til dit teleselskab.